Kalenderboek

Very proud to be asked and be part of the amazing calendarbookproject by Stichting Print. They initiated this project and asked 366 of Dutch finest graphic designers, type designers and illustrators to work together on this book.

Each person was given a certain date (mine was June 14, but without the year so it can be used until the end of times) and were asked to design a two-page spread. The result is a heavy book with a visual overload of beautiful pages.

More info:  https://www.buyprint.nl/

Smile!

Door opdrachtgever Schipper Bosch werd ik gevraagd om een oplossing te bedenken. Maar de vraag zelf was nog onduidelijk. Of nou ja… ‘iets voor het 25-jarige jubileum van Schipper Bosch’ Het ‘waarin’ was wel duidelijk; De Paviljoens.

Zoals bij elk nieuw project probeer ik eerst uit te vinden wat de daadwerkelijke vraag is. Zonder een goede vraag als vertrekpunt blijf je dwalen en kom je vaak niet tot de beste, heldere oplossing. ‘Design thinking‘ inzetten dus. In dit geval deed ik dat door, meteen bij aanvang, samen met de opdrachtgever op pad te gaan; te ontdekken wat ze hebben gedaan door de archieven en opslagruimtes in te duiken. Zodoende meer te leren waarom ze het doen. Wat borrelt al in gedachten en wat is nu echt het karakter van de organisatie? Het mooie van Schipper Bosch is dat ze een open en energieke houding hebben naar de samenleving. Ze zien kansen (en vooral geen beren op de weg) en hebben een echte doen-mentaliteit. Dit alles met een altijd onderliggende ‘brutale’ knipoog. Eigenlijk precies zoals ik ook graag werk. Samen op kwajongens-avontuur dus!

Vanaf het begin kreeg ik de vrijheid om invulling te geven aan één van de ruimtes van De Paviljoens. Het ene idee nog spectaculairder dan de andere, echter… de deadline (jubileumfeest) was erg kort dag. Daardoor kwam mijn pragmatische aanpak goed van pas. Op een slimme manier behandelde ik de ruimte als een soort museum waarvoor we een gigantische ‘smiley met ooglap’ zouden maken. Een knipoog zoals die ook bij Schipper Bosch aanwezig is, vertaald naar een iconisch symbool. Tijdens het jubileumfeest werd het kunstwerk ‘JubileumSmiley’ onthuld.

Dit kunstwerk, of het ontwerp ervan, werd doorgevoerd in diverse uitingen voor het jubileum. Van bijzondere handgemaakte speldjes tot uitnodigingen tot bierviltjes voor het jubileumfeest.

Een prachtig project waar ik met de opdrachtgever op avontuur ging, vele ideeën de revue passeerden en uiteindelijk de kern het best wordt samengevat in een icoon met knipoog. Op naar het volgende!

 

  • Over William van Giessen: Innovatieve oplossingen bedenken voor ‘onoplosbare’ problemen. Daar ligt voor mij de uitdaging. Dat doe ik gevraagd en/of ongevraagd voor opdrachtgevers en op eigen initiatief. Mijn kracht ligt in de unieke combinatie van een heldere visie, redactioneel inzicht, slimme ideeën en professionele grafische vormgeving. Plus een scheutje eigenzinnigheid.
  • Over de opdrachtgever: Schipper Bosch houdt zich al 25 jaar bezig met het ontwikkelen en beheren van bijzondere gebieden en het participeren in bijzondere ondernemingen. Deze mijlpaal is gevierd met het wonderlijke festival/jubileumfeest ‘Wonder is the beginning of Wisdom – 25 jaar Schipper Bosch’.

 

UA-106316132-1